Період входження дитини в шкільне життя є періодом соціально-
психологічної адаптації
до нових умов. Цей процес супроводжується
певними змінами в
емоційному стані дитини (зростанням внутрішньої
напруженості,
підвищенням тривожності, зниженням самооцінки, тощо).
Тому проблема адаптації
дітей до школи актуальна і потребує особливої
уваги. Прояви
дезадаптації виражаються в низькому рівні засвоєння
навчальної програми,
проблемах поведінки, труднощах у налагодженні
контактів із вчителями
й однолітками.
У відносно сприятливих умовах навчання
психологічна напругазвичайно починає зменшуватися через 1,5 – 3 місяці.
Емоційне самопочуття й
самооцінка
стабілізуються, навчальна діяльність стає продуктивною, зникає
внутрішня напруга. Діти
із задоволенням ходять до школи, виконують
завдання та вимоги учителів і батьків. Але в деяких учнів
цейпроцес сильно затягується. Іноді в перший рік навчання повноцінна адаптація
так і не відбувається.
Треба зазначити, що це не завжди супроводжується
явними ускладненнями у
засвоєнні шкільної програми й може проходити на
тлі високої успішності.
Дане дослідження
проводилось з метою визначення рівня адаптації
дитини та вибору
адекватних засобів психолого-педагогічної допомоги щодо
-
Тест Керна-Йірасика «Діагностика готовності до школи» (Тест
виявляє загальний рівень психічного розвитку, рівень розвитку мислення, вміння
слухати, виконувати завдання за зразком, довільність психічної діяльності);
-
Проективна методика « Дерево чоловічки» (Л. Карпова);
-
Проекивна методика « Школа звірів» ( С.
Панченка);
-
Анкета для батьків першокласників (
визначення дезадаптованих дітей);
Дослідження адаптації у 5 класі відбулося з жовтня по листопад
Метою дслідження якою було - виявлення потенційної «групи
ризику», тобто дітей, чиє подальше навчання та виховання пов’язані з суттєвими
труднощами ( діти з емоційними розладами, порушеннями поведінки, зниженням
успішності ).
Для
досягнення поставленої мети було розроблено
комплекс діагностичних методик та методів дослідження, які
спрямовані на:
— Опитування «Ставлення до навчальних предметів» С. Левченко;
— Тест опитувальник особистісної адаптованості школярів (А. Фурман)
– Проективна техніка дослідження самооцінки
методом Лонга-Зіллера «Символічне уявлення я-образу»
— Опитувальник «Я і школа»
— Бесіди з учителями, батьками з метою виявлення дітей з ознаками дезадаптації.
Немає коментарів:
Дописати коментар